
כל הכתוב בדוח הוא דעתי בלבד ואיננו עשוי/מתיימר להיות ייעוץ/שיווק השקעות
הכתוב הוא דעה אישית בלבד ונועד למטרות העשרה ודיון, אין לראות בו המלצה כלשהי לפעולה
גילוי נאות: יכול להיות שיש לי עניין בחברות שמוזכרות בדוח הנ'ל
מחיר מניה: 19.7₪ | שווי שוק: 375 מיליון ₪ | ענף: תעשייה
(מעודכן ל22.05.2025)
עלבד היא חברת תעשייה צרכנית עם פעילות גלובלית בשלושה תחומי ליבה: מגבונים לחים, בדים לא ארוגים ומוצרי היגיינה נשית. היא פועלת במודל ורטיקלי, שמאפשר שליטה מלאה על שרשרת הייצור, ומחזיקה בסיס תזרימי חזק עם לקוחות בינלאומיים.
לצד זאת, החברה מתמודדת עם מינוף גבוה (חוב נטו של כ400 מיליון ₪), חששות מתוכנית המכסים בארה"ב ותחרות קשוחה. בשווי שוק של כ־376 מיליון ₪, היא אולי מסתמנת כהזדמנות.
מגבונים לחים: תחום הפעילות המרכזי של עלבד, הכולל ייצור ושיווק מגבונים לתינוקות, טיפוח אישי, ניקוי ביתי ורפואי. המוצרים נמכרים בעיקר תחת מותגים פרטיים של רשתות קמעונאיות, עם ייצור במספר מדינות (ישראל, גרמניה, פולין, ספרד).
בדים לא ארוגים: ייצור חומרי גלם למגבונים ולשימושים תעשייתיים נוספים. הפעילות מתבצעת במפעלים בדימונה ובמשואות יצחק, ומהווה תשתית קריטית למודל הוורטיקלי של החברה.
היגיינה נשית (טמפונים): ייצור ושיווק טמפונים בקטגוריות שונות, הפעילות מתבצעת בישראל (מפעל בקיסריה), בירדן (אריזה), ובארה"ב (מרכז לוגיסטי).
עלבד אינה רק יצרנית מוצרים, אלא שולטת בכל שלבי הערך, מהפקת חומר הגלם ועד לאריזת המוצר הסופי. הוורטיקליות הזו מאפשרת לה: להוזיל עלויות ייצור, ולהפחית תלות בספקים חיצוניים, להגיב במהירות לשינויים בביקוש או ברגולציה, בזכות שליטה על האופרציה ולשמר לקוחות לאורך זמן, בפרט לקוחות במיקוד פרטי, בזכות רמת שירות, יציבות אספקה ויכולת התאמה.
המודל התפעולי של עלבד מבוסס על תשתית גלובלית עם תכנון ריכוזי וייצור ביזורי, ומקנה לה גמישות, יתרון תפעולי, ויכולת לגדר סיכונים רגולטוריים, תפעוליים ומטבעיים.
• החברה מייצרת כיום מאות מוצרים בשווקים שונים ומנהלת קשרים ארוכי־טווח עם רשתות באירופה ובצפון אמריקה
• פיזור גיאוגרפי: ייצור ותפעול במספר מדינות באירופה (פולין, גרמניה, ספרד) מספק חיץ אל מול תנודתיות רגולטורית כמו תוכנית המכסים האמריקאית
• קיבולת ייצור גבוהה ומבוזרת: מקטינה סיכון תפעולי נקודתי ומאפשרת אופטימיזציה תמחירית לפי שערי מטבע ועלויות שינוע
• החברה מפעילה מערך R&D משמעותי, עם פיתוח מתמשך של מוצרים מתכלים ואקולוגיים בהתאם לדרישות השוק באירופה
המשמעות: שרשרת הערך של עלבד, המבוססת על שילוב בין שליטה תפעולית לבין שיתופי פעולה קמעונאיים, מייצרת תזרים חזק אך גם תלות ביציבות תפעולית ורגולטורית. במבנה הנוכחי – זה מעניק יתרון בזמן, איכות וגמישות תמחור, אבל במקביל גם מחייב ניהול מוקפד של מלאים, אשראי, ושרשרת אספקה גלובלית.
שליטה ורטיקלית מלאה: עלבד שולטת על כל שרשרת הייצור מהבדים הלא ארוגים (חומר הגלם), דרך ייצור המוצר המוגמר ועד לאריזתו – יתרון משמעותי שמאפשר חסכון בעלויות, יציבות באספקה וגמישות ללקוח.
מותאמת למיתוג פרטי: עיקר מכירות עלבד מתבצעות תחת מותגים פרטיים של רשתות ענק, תחום שדורש התאמה מהירה, מחיר תחרותי ויכולת ייצור בקנה מידה גבוה. עלבד מוכיחה יכולת עקבית בעבודה עם לקוחות גלובליים מחמירים.
מגוון גיאוגרפי בייצור: החברה פועלת במספר מדינות (ישראל, גרמניה, פולין, ספרד), מה שמספק גמישות רגולטורית, הקטנת חשיפה לשוק אמריקאי ומאפשר תכנון מס מותאם.
חדשנות מוצרית: פיתוח מגבונים ירוקים, פורמולציות מתכלות ועמידה בתקני EU וFDA מחזקים את מיצוב החברה כשחקנית יציבה בשוק רווי רגולציה.
קשרים ארוכי טווח עם רשתות קמעונאיות: לקוחות חוזרים ברחבי אירופה וארה"ב מעניקים לה רמת וודאות גבוהה להכנסות ותזרים חוזר.
במהלך שנת 2025 המשיכה עלבד להשקיע בפיתוח ושדרוג קווי הייצור במפעל הבדים הלא-ארוגים בדימונה, כחלק מאסטרטגיית ההתייעלות והחדשנות של החברה. הקו החדש בדימונה, מבוסס על טכנולוגיות מתקדמות ומאפשר ייצור מגוון רחב של בדים לא-ארוגים באיכות גבוהה, המשמשים כחומר גלם עיקרי לייצור מגבונים לחים ומוצרי היגיינה נוספים.
הפעלת הקו החדש תתרום עוד לעלייה בתפוקות, לשיפור יעילות הייצור ולהפחתת עלויות, תוך שיפור גמישות התפעול והמענה לדרישות לקוחות אסטרטגיים בארץ ובחו"ל.
מאפייני שוק:
תחום הליבה של עלבד, עם מכירות עיקריות לאירופה ולארה"ב (לאחר מכירת הפעילות הישירה בארה"ב).
השוק מתאפיין בתחרות עזה, דרישות איכות מחמירות, ותלות בלקוחות אסטרטגיים (רשתות קמעונאיות, מותגים פרטיים).
תלות במטבעות:
כ-87% מהמכירות במגזר זה נעשות באירו. תנודות בשער האירו מול השקל משפיעות ישירות על ההכנסות והרווחיות.
אתגרים רגולטוריים:
רגולציה סביבתית מחמירה באירופה (תקני פירוק ביולוגי, הגבלות על פלסטיק חד-פעמי) מחייבת השקעות במו"פ והתאמת מוצרים.
מאפייני שוק:
שוק הבדים חשוף לתנודות במחירי חומרי גלם (פולימרים, נפט), ולתחרות מצד יצרנים גלובליים.
סיכוני שרשרת אספקה:
השפעות עולמיות (מלחמות, מגפות, שיבושי נמלים) עלולות להשפיע על זמינות חומרי גלם ומחיריהם.
מאפייני שוק:
שוק תחרותי, רגיש למחיר, עם דרישות איכות ורגולציה גבוהות (בעיקר בארה"ב ואירופה).
כ-93% מהמכירות במטבע דולר – חשיפה לתנודתיות בשער הדולר.
אתגרים עסקיים:
האטה מסוימת במכירות, שחיקה בשולי רווח, תחרות מול מותגים גדולים וכניסת שחקנים חדשים.
מכסים בארה"ב:
במהלך הרבעון הראשון של 2025, ממשל ארה"ב דחה את יישום העלאת המכסים על מוצרי יבוא מסין (למעט חריגים) ב-90 יום, אך אי הוודאות נמשכת.
החברה עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות, בוחנת התאמות בשרשרת האספקה וממשיכה להקטין חשיפה ישירה לשוק האמריקאי (מעמיק את ההיחלשות בתחום ההיגיינה הנשית).
סביבה מאקרו-כלכלית:
אינפלציה עולמית, תנודתיות בריבית, ושינויים בשערי מטח – כל אלו משפיעים על עלויות, תמחור ורווחיות.
רמת מינוף:
יחס החוב נטו ל-EBITDA של עלבד עומד נכון לסוף רבעון 1/2025 על כ-2.1 רמה סבירה יחסית לענף התעשייה. עם זאת, עלבד נושאת חוב פיננסי משמעותי (כ-432 מיליון ש"ח חוב נטו) והתחייבויות חכירה גבוהות.
על אף שהמינוף אינו חריג, עלבד רגישה להעלאות ריבית במשק ולשינויים בשוקי האשראי. וכל הרעה בתזרים או עליית ריבית עלולה להכביד על הגמישות הפיננסית.
עלבד אינה תלויה במכרזים ציבוריים, אלא בלקוחות אסטרטגיים (רשתות שיווק, מותגים פרטיים) בעיקר באירופה ובארה"ב.
תנודתיות רגולטורית, שינויים במדיניות יבוא, מכסים או רגולציה סביבתית (למשל באירופה) משפיעים ישירות על זרם ההכנסות.
כ-87% מהמכירות במגזר המגבונים נעשות באירו וכ-93% ממכירות מגזר ההיגיינה הנשית בדולר. תנודות בשערי מטבע פוגעות ישירות ברווחיות ובהון העצמי.
החמרה ברגולציה באירופה (תקני פירוק ביולוגי, הגבלות פלסטיק) מחייבת השקעות במו"פ והתאמת מוצרים, עם פוטנציאל לעליית עלויות וצמצום שווקים.
ממשל ארה"ב דחה ברבעון 1/2025 את יישום העלאת המכסים על מוצרי יבוא מסין, אך אי-הוודאות נמשכת.
כל שינוי במדיניות המכסים עלול להשפיע על רווחיות החברה, בעיקר במגזר ההיגיינה הנשית.
סיכון – שבריריות מבנית בענף מוצרי צריכה גלובליים:
למרות שעלבד פועלת בענף הנתפס "יציב" יחסית שהוא מוצרי היגיינה בסיסיים, מגבונים ובדים לא ארוגים. בפועל המבנה העסקי שלה שברירי, כל שינוי חד במחירי חומרי גלם, תנודתיות במטבעות, או רגולציה סביבתית חדשה באירופה, עלול לשחוק במהירות את שולי הרווח.
בניגוד לחוזים ארוכי טווח עם מנגנוני הצמדה, כאן אין כרית ביטחון, החברה חשופה במלואה לשוק הגלובלי. די באובדן לקוח אסטרטגי, או בעליית מחירים חדה בפולימרים, כדי לעוות רבעון שלם, במיוחד כששולי הרווח ממילא דקים.
יתרון – אינטגרציה תעשייתית וחדשנות מוצרית:
הייחוד של עלבד טמון באינטגרציה האנכית – ייצור עצמי של בדים לא- ארוגים, פיתוח מגבונים ומוצרי היגיינה, שליטה בשרשרת הערך ושיפור מתמיד ביעילות. החברה משקיעה בטכנולוגיה, אוטומציה ומעבר למוצרים ירוקים ומתכלים, מה שמאפשר לה להתמודד טוב יותר עם רגולציה משתנה ודרישות שוק מתקדמות.
זהו יתרון תחרותי שלא כל שחקן בינלאומי מחזיק בו, במיוחד בשוק האירופי התובעני. ומוסיפים לזה את הקו החדש בדימונה שאמור לשפר את הרווחיות של החברה.
כל הכתוב לעיל הוא מידע בלבד ואינו ייעוץ/שיווק השקעות
הדוח הוא דעה אישית בלבד ונועד למטרות העשרה ודיון, אין לראות בו המלצה כלשהי לפעולה
הדוח מתבסס על מידע ציבורי ועל דעתי האישית, על כל קורא לעשות מחקר עצמאי לפי השקעה
יכול להיות שיש לי עניין בחברות שמוזכרות בדוח, כך שאין לראות בו בצעה/המלצה כלשהי
בדוח עלול להיות אי-דיוקים/טעויות, כמו כן, הוא כולל תחזיות והערכות - ללא כל התחייבות לדיוק
לתכנים נוספים עקבו >> ICV Capital